Spørgsmål til artikel 2 (geo) |
docx
1. NF -projekt - opgave og bilag
samt teksten:
I er kun blevet bedt om at anvende én af figurene fra hvert fag, men vær opmærksom på at inddrage den faglige viden fra klimatologi / hydrologi til at forklare det som figuren umiddelbart viser.
I skal altså ikke bare beskrive hvad figuren viser, men også inddrage relevant fagligt stof i forhold til figuren
Vejledning om 1. NF projekt 5 min.
Anvendt i undervisningen eller
denne
med tal for Sjælland
beskriv nogle forskellige egenskaber ved ler- og sandjorden.
Anvend begreber som porøsitet, permeabilitet og markkapacitet.
Hvad betyder begrebet 'bæredygtighed' ?
Bæredygtigressource angiver hvor meget grundvand der er til rådighed og som det vil være bæredygtigt at forbruge ( årligt forbrug)
Vandindvinding betyder hvor meget grundvand der årligt dumpes op og forbruges af danskerne.
Fladesignaturen på kortet (farverne) angiver hvor stor en % -del af den bæredygtige ressource der udnyttes.
Den naturvidenskabelige metode er en beskrivelse af naturvidenskabernes arbejdsproces. Processen kan beskrives således:
I skal alle læse den supplerende artikel her: Alarmerende ny rapport fra FN's Klimapanel ( kilde )
Jeg har lavet 10 simple spørgsmål, som I kan bruge som en hjælp til hvordan I bør bruge materialet / figurerne.
Husk: at for at kunne lave en god synopsis / fremlæggelse, er mange af jer, jo nok nød til at tjekke op på det faglige stof. Altså lige læse noget af det anvendte materiale .. igen!
Hvordan kan menneskelige aktiviteter påvirke det globale klima, og hvordan vil den globale opvarmning påvirke vandets kredsløb
Geografi indgår i punkt a) og c)
a. Redegør for kulstofkredsløbet, strålingsbalancen og sammenhængen mellem dem
b. Gør rede for opbygningen af carbonhydrider, og forklar hvad der menes med en fuldstændig
forbrænding.
c.
Hvordan kan menneskelige aktiviteter påvirke det globale klima, og hvordan vil den globale opvarmning påvirke vandets kredsløb?
fossile brændstoffer, drivhusgasser, kulstofkredsløbet, ind- og udstråling, global opvarmning, feedback-mekanismer, energipolitik og alternativ energi
Beregn hvor mange kg carbondioxid, der dannes ved afbrænding af hhv. 1 kg kul, olie og
naturgas pr. produceret MJ energi.
STIKORD TIL GEO:
Se min gennemgang af dette spørgsmål på siden om konsekvenser af global opvarmning og vandets kredsløb
Jeg har brugt tjek-listen i opgavematerialet til at evaluere jeres synopser - altså jeres skriftlige produkt.
Det har været svært for mange af jer at bruge synopsformen .... at få skrevet nogle gode stikord til en mundtlig fremlæggelse. Men trøst jer med at vi øver os ... I får endnu et forsøg med 3. NF projekt i feb mdr.
I forhold til NF eksamen - er det jpo heller ikke synopsen der evalueres ( eller gives karakter for) , men alene jeres mundtlig præstation. Men en god synopsis = god forberedelse / fagligt overblik vil, alt andet lige, være en god forudsætning for den mundtlige præstation.
Albert, Andreas, Lasse og Yaser .docx
Daniel, Elias, Marcus, Joel.docx
Esma Kamberi, Hadi Muala, Frederik Graff, Mohammad Aslami .docx
Halima, Armaan, Emilia & Kenan.docx
Marcus Gronemann Valla, Aaqib Munir, Frederik Ejby Hansen og Casper Bengtsson 1.V.docx
SIGNE, LEILA, CORNELIUS, EMIL OG NANNA .docx
Grupperne vælger at arbejde med én af følgende to opgaver:
Opgave 1 Danskernes levealder og dødelighed
Opgave 2 Kost og befolkningsanalyse
Yderligere information kan findes hos Danmarks Statistik Danmarks - 65 år i tal
For et globalt perspektiv på dødsårsager i verden - se evt. https://ourworldindata.org/causes-of-death
Så har du lavet denne opgave - så er det blot den I fremlægger til NF 3 :-)