Ottos geografi noter til HF
Geografinoter
Tekster, opgaver og vejl. til geografi (c)

Geografi og NF-projekterne

Nf-projekterne

I løbet af skoleåret skal I lave tre mindre tværfaglige NF projekter. Projekter ligger som afslutning på et fællesfagligt undervisningsforløb og har flere formål:
  1. At du får repeteret det centrale faglige stof i de tre fag.
  2. At du få træning i mundtlig fremlæggelse for en af dine NF-lærere
  3. At du lærer at skrive en synopsis og
  4. dermed får de nødvendige forudsætninger for at lave det afsluttende eksamensprojekt, som indgår i den fællesfaglige NF eksamen til næste sommer.
Projekterne udarbejdes dels i timerne på skolen og dels som hjemmearbejde.

På siden her - finder du min vejledning til geografi-delen i NF-projekterne. At bruge vejledning er som bekendt - en vigtig studiemæssig kompetence!

NF studieplan

1. NF-projekt okt.

Opgave og materiale:

1. NF -projekt - opgave og bilag

samt teksten:

Vand som livgivende ressource

I er kun blevet bedt om at anvende én af figur fra hvert fag, men vær opmærksom på at inddrage den faglige viden fra hydrologi til at forklare det som figuren umiddelbart viser.

Vejledning om 1. NF projekt 5 min.

Bemærkninger til figur 2

Vandets kredsløb
figur 1 . Model af vandets kredsløb
Du kan alternativt anvende en af disse modeller:
Anvendt i undervisningen og gerne med tal på de enkelte pile (se eksempel) eller
denne med tal for Sjælland

Geo-fagligt indhold NF1:

Det centrale geografifaglige stof til NF 1 er følgende:
  1. Beskriv vandets kredsløb. Her kan du inddrage følgende:

    a) Hvilke kræfter driver kredsløbet ,
    b) hvilke tilstandsformer optræder vandet i og
    c) hvilke processer indgår i vandets kredsløb

  2. Hvor i kredsløbet finder du de enkelte led i vandbalancenligningen :
    N= F + Ao + Au (+/- R),
  3. Hvilke forhold har betydning for fordampningen?
  4. Hvilke dele af vandbalanceligningen repræsenterer nettonedbøren?
  5. Hvis vi kender nedbøren (N) og den potentielle fordampning (F) hvordan kan vi så meget nemt afgøre om der er nedbørsoverskud eller nedbørsunderskud?
  6. Hvornår har vi henholdsvis nedbørsoverskud og nedbørsunderskud i Danmark?
    Se Vandbalance for Danmark
  7. Hvad er betingelserne for dannelse af nedbør?
    Herunder hvad betyder lufttrykket og lufttemperaturen for nedbørsdannelsen?
  8. Hvilken betydning har jordbundens sammensætning for afstrømningen?
  9. Beskriv nogle forskellige egenskaber ved ler- og sandjorden.
    Anvend begreber som porøsitet, permeabilitet og markkapacitet.
  10. Hvordan er nedbørsfordelingen i Danmark ?

- Du kan ikke selv nå alt dette i dit oplæg ( 1 min geografi ), men det er de emner vi har læst og det er det jeg efter dit eget oplæg kan spørge dig om :-)

Du skal ikke 'google' efter svar, men finde svarene her:

2. NF-projekt nov.

NF projekt 2 - nov. 2024:

Opgavemateriale NF-2 |

I skal alle læse den supplerende artikel her:

4-vigtigste-pointer-fra-den-nye-klimarapport

Eksempler på synopser:

Her kan du se et par eksemplariske synopser, så du kan få en ide om hvordan en synopsis kan laves.

Eksemplarisk synops 1
Eksemplarisk synops 2

Vejledning til geografidelen:

For at kunne lave en god synopsis / fremlæggelse, skal I tjekke op på det faglige stof. Jeres noter / læsespørgsmål fra timerne kan bruges direkte i synopsen. Det kernefaglige stof til geografidelen finder du her:
Kap 4 om atmosfærens strålingsbalance
Kap 7 om atmosfærens CO2 koncentration

Nedenfor er de to figurer til geografidelen af NF 2.

Jeg har lavet 10 simple spørgsmål, som I kan bruge som en hjælp til hvordan I bør bruge materialet / figurerne.

Overordnet problemformulering:

Global opvarmning

Hvordan kan menneskelige aktiviteter påvirke det globale klima, og hvad kan den enkelte og samfundet gøre for at mindske den globale opvarmning?

Underordnede spørgsmål til problemformuleringen:

  1. Redegør for kulstofkredsløbet, strålingsbalancen og sammenhængen mellem dem.
  2. Gør rede for opbygningen af carbonhydrider, og forklar hvad der menes med en fuldstændig forbrænding. Beregn hvor mange kg carbondioxid, der dannes ved afbrænding af hhv. 1 kg kul, olie og naturgas pr. produceret MJ energi.
  3. Vurder hvad vi som samfund kan gøre for at mindske den globale opvarmning.
Artiklen 4-vigtigste-pointer-fra-den-nye-klimarapport skal inddrages i synopsen og fremlæggelsen.

Vejledning til geografidelen

Spørgsmål A

Redegør for kulstofkredsløbet, strålingsbalancen og sammenhængen mellem dem
Kulstofkredsløbet gennemgåes i biologidelen - så i geografi handler det om strålingsbalancen og Co-2 koncentrationen.

Print bilag

1. figur til geografi
Model af atmosfærens strålings- og energibalance
  1. Beskriv hvad der sker i henholdsvis venstre og højre side af modellen?
  2. Hvor er den naturlige drivhuseffekt i modellen ?
  1. Hvad betyder den naturlige drivhuseffekt for jordens klima?
  2. Hvordan vil vores afbrænding af fossile brændsler påvirke det naturlige kulstofkredsløb og atmosfærens strålings- og energibalance ?
  3. Giv evt. et eller to eksempeler på en positiv feedback-mekanisme i modellen ?
2. figur til geografi:
Målinger af atmosfærens CO2 koncentration 1958-2019
  1. Hvorfra stammer den øgede Co2 koncentration i atmosfæren efter 1958?
  2. Nævn to-tre grunde til menneskets stigende CO2-udledninger?
  3. Hvorfor tror du CO2 niveauet varierer lidt igennem året?
  4. Hvordan vil / har dette påvirket atmosfærens energibalance?

Spørgsmål C

c. Vurder hvad vi som samfund kan gøre for at mindske den globale opvarmning.
  1. Her kan I jo lade inspirere af dette meget flotte mindmap , men prøv at fokusere på hvad politikkerne / samfundet og ikke den enkelte kan gøre ! :-)
Om at skrive indledning og lave indholdsfortegnelse i synopsen

Naturvidenskabelig metode

Naturvidenskabelig metode

I løbet af undervisningen i geografi (samt bio og kemi) skal I gerne blive fortrolige med den naturvidenskabelige metode.

Den naturvidenskabelige metode er en beskrivelse af naturvidenskabernes arbejdsproces. Processen kan beskrives således:

  1. Observationer ->
  2. undren / spørgsmål ->
  3. hypotese (midlertidig antagelse) ->
  4. indsamling af data ->
  5. analyse af data ->
  6. hypotese afvises (tilbage til 3) eller bekræftes ->
  7. teori-> kontrolforsøg ->
  8. Naturvidenskabelig model.
Se illustration (eng)

Eksempel på hypotese m.v.

  • Vi kan f.eks have den hypotese at grundvandforureningen er størst i Vestdanmark.
  • Hvilke data kan understøtte hypotesen?
    • Vi har sandjord i vestdanmark
    • Derfor er den Underjordiske afstrømning større end på lerjorden / ØStdanmark
    • Jorden er ikke særlig frugtbar
    • Det regner mere i vestdanmark
  • Hvad viser vandprøveboringerne om nitratindholdet / grundvandskvaliteten i Vestdanmark ...?
  • Konklusion: kan vi bekræfte hypotesen ?

3. NF-projekt feb/marts

Det sidste af de tre NF projekter - forud for eksamensprojektet til NF-eksamen.

Fælles vejledning med bilag osv.

Opgave: – Kost og befolkningsudvikling

Geografi model 1
Her er det geografi spørgsmål som de andre geografilærere anvender og som indgår i den fælles NF 3 vejledning.
    "Lav en sammenligning af befolkningsudviklingen i enten et lav-eller mellem-indkomstland og et høj-indkomstland (”I-land”) ved hjælp af figur 5-8. Lav derefter en analyse af årsagerne til udviklingen i dødelighed og fertilitet og vurder konsekvenserne af den aktuelle befolkningssituation."
Jeg tror at denne opgaveformulering til geografidelen vil være vanskelig for mange af jer. I har f.eks. ikke lært om lav-, mellem- og højindkomstlande (det kommer senere).

Jeg vil derfor anefale, at I bruger min alternative formulering til spørgsmål 3 - altså geografidelen af opgaven, som er vist herunder / til højre.

Geografi model 2 - Alternativ til Otto's klasser
    "Beskriv udviklingen i fødsels- og dødsraten i Tyskland og Pakistan.
    Hvilke faser i den demografiske transition befinder de to lande sig i?
    Lav derefter en analyse af årsagerne til udviklingen i dødelighed og fertilitet samt diskuter konsekvenserne af den aktuelle befolkningssituation"
Til denne model 2 er der også andre bilag - se bilagene i nedenstående fil:

Otto's version til mine klasser

I vælger selvfølgelig selv , hvilken af de to geografi opgaver I helst vil besvare .

Arbejdsmetode:
Brug jeres noter (spørgsmål) fra undervisningen til at lave synopsen. Der er fire dele i min alternative geo opgave herover:
  1. "Beskriv udviklingen .." - se noter fra undervisningen spørgsmål 18-28
  2. "Faser i transition ...." - se noter , spørgsmål 53
  3. "Analyse af årsagerne til udviklingen i dødelighed og fertilitet (fødselsrate) " - se noter spørgsmål 35-36
  4. "Diskuterer konsekvenserne af den aktuelle befolkningssituation..." - se kap 4 om aldersstruktur - spørgsmål 40-43

Om Eksamensprojektet / Evalueringsopgaven

Til toppen